گنبدی ها اولین بار مسابقات منطقه‌ای اسنوکر کشور را با موفقیت میزبانی کردند

بیلیارد گنبد
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان گنبدکاووس از اتمام مسابقات اسنوکر قهرمانی منطقه‌ای کشور در این شهرستان خبر داد و گفت: چهار نفر برتر این مسابقات برای شرکت در مسابقات رنکینگ کشوری معرفی شدند.

بیلیارد نوعی بازی است که در فضای سرپوشیده در میزی مستطیلی پوشیده با ماهوت سبزو با سه یا ۱۵ گوی و میله‌ای چوبی بازی می‌شود. بیلیارد در ایران با روشی مأخوذ از روسیه بازی می‌شود که هر یک از گوی‌ها را شار (معادل کلمه گوی در زبان روسی) می‌خوانند. تاریخ اختراع بیلیارد معلوم نیست. در فرانسه نوعی بیلیارد در قرن ۱۶ میلادی رواج داشت، و پیش از آن هم بازی شبیه آن معمول بود.

این ورزش که براساس دسته‌بندی فدراسیون جهانی به دو رشته «پاکت بیلیارد» یا ۹ توپ و «اسنوکر» تقسیم‌بندی می‌شود در سال ۱۳۸۰ و با تأسیس فدراسیون بولینگ و بیلیارد جمهوری اسلامی ایران رسمیت پیدا کرد و چند سالی است که در ایران به صورت همگانی درآمده است.

این رشته دو سه سالی است که در گنبدکاووس و به همت چند تن از جوانان و سرمایه‌گذار ورزشی راه‌اندازی شده و با استقبال چشمگیر جوانان و حتی خانواده‌ها روبه رو شده است، به همین دلیل امسال و برای نخستین بار گنبدکاووس میزبانی مسابقات منطقه‌ای میان هفت استان کشور را که تعیین کننده نفرات برتر این هفت استان در مسابقات رنکینگ کشوری بود بر عهده گرفت تا بتواند ضمن نمایش توانمندی‌های خود در این رشته خود را برای میزبانی مسابقات بزرگتر و البته توسعه هرچه بیشتر این رشته آماده کند.

 

* میزبانی ۳ مسابقه کشوری در هفته گذشته در گنبدکاووس

رئیس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه مدتها بود به دنبال برگزاری مسابقات ملی و بزرگ اسنوکر در شهرستان گنبدکاووس بودیم، اظهار کرد: با توجه به در اختیار داشتن یکی از بزرگترین و بهترین باشگاه‌های بیلیارد کشور در شهرستان گنبدکاووس این مهم را به طور قطع ادامه خواهیم داد.

حجت‌الله یوسفی با بیان اینکه مسابقات دور مقدماتی رنکینگ کشوری به صورت منطقه‌ای در گنبدکاووس برگزار شد، افزود: این مسابقات که با حضور شرکت کنندگانی از هفت استان در شهرستان گنبدکاووس برگزار شد آغاز گام‌های بلندی برای ادامه این مسیر در آینده خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری این مسابقات توانست ظرفیت‌های بزرگ شهرستان گنبدکاووس را در رشته بیلیارد و به ویژه اسنوکر به فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس کشور ثابت کند، خاطرنشان کرد: از زحمات همه دست اندرکاران این مسابقات به ویژه رئیس و اعضای هیئت بیلیارد شهرستان تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیس اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس با تاکید بر اینکه به دنبال برگزاری مسابقات بزرگ‌تر با میزبانی شایسته در شهرستان هستیم، گفت: قطعا با راه‌اندازی دو هتل تا پایان سال و پیشرفت تجهیزاتی در حوزه‌های مختلف در آینده نزدیک برای میزبانی مسابقات بزرگ کشوری در رشته‌های مختلف اقدام خواهیم کرد هرچند در همین دو هفته گذشته مسابقات کشوری کاراته و والیبال را در گنبدکاووس میزبانی کرده‌ایم.

 

* معرفی ۴ نفر برتر منطقه برای حضور در مسابقات رنکینگ اصلی اسنوکر کشور

رئیس هیئت بیلیارد، بولینگ و بولس شهرستان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به شرکت ۳۶ ورزشکار آقا در رشته اسنوکر در مسابقات منطقه‌ای ورودی رنکینگ کشوری در این شهرستان، اضافه کرد: این مسابقات که از ابتدای مردادماه در گنبدکاووس و در باشگاه «کیوبال» برگزار می‌شود تا به امروز ادامه داشت که در نهایت از میان ۳۶ ورزشکار تعداد چهار نفر به عنوان نفرات برتر به مسابقات رنکینگ کشوری راه پیدا کردند.

معصومه جواهری با بیان اینکه شرکت کنندگان در این مسابقات از هفت استان گلستان، مازندران، گیلان، تهران، قزوین، کرمانشاه و کردستان حضور بهم رسانده‌اند، افزود: این افراد در هشت گروه با یکدیگر به رقابت پرداختند که پس از پایان مسابقات مرحله گروهی و حذفی نهایتا تعداد چهار نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

وی از حضور سه تن از ورزشکاران گنبدی در جمع هشت نفر برتر و انتخاب یکی از این بازیکن به عنوان چهار نفر برتر خبر داد و گفت: در نهایت یک نفر از استان گلستان، یک نفر از استان مازندران، یک نفر از گیلان و یک نفر از لرستان راهی مرحله رنکینگ کشوری شدند.

اسنوکر گنبد

* آمادگی گنبدکاووس برای میزبانی مسابقات بین‌المللی اسنوکر

مسئول برگزاری مسابقات بیلیارد منطقه ای، مقدماتی رنکینگ کشوری در گنبدکاووس بدر گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این شهرستان، با اشاره به اینکه سطح این مسابقات با توجه به حضور نفرات برتر هفت استان بسیار بالا بود، گفت: این مسابقات نشان داد گنبدکاووس می‌تواند میزبان مسابقات بزرگ ورزشی به ویژه در رشته بیلیارد باشد.

نوید خسروی با اشاره به اینکه شهرستان گنبدکاووس در این دوره از رقابت‌ها ظرفیت‌های بسیار خوب خود را در بخش‌های بازیکن، داوری، امکانات و تجهیزات و میزبانی شایسته به نمایش گذاشت که مورد استقبال شرکت کنندگان و رضایت نمایندگان فدراسیون نیز قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این دوره از مسابقات به صورت کاملا رسمی و مطابق با قوانین فدراسیون جهانی برگزار شد، ادامه داد: امیدواریم برگزاری این مسابقات در شهرستان‌های مختلف کشور بتواند به شناخت بیشتر و حضور افراد بیشتر در این رشته کمک شایانی کند.

ورزش گنبد

* حضور ۷ داور گنبدی در مسابقات منطقه‌ای اسنوکر

دبیر کمیته داوران فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه امروز شاهد هنرنمایی داوران گنبدی در این دوره از مسابقات بودیم، گفت: در حالی که بسیاری از ظرفیت‌های شهرستان گنبدکاووس ناشناخته بود، امروز تعداد هفت نفر از داوران این شهرستان در جریان برگزاری این مسابقات توانستند حساس‌ترین دیدارها را بدون هیچ مشکلی قضاوت کنند.

بیابانی مقدم با بیان اینکه انتظار ما در فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس از مسوولان محلی در شهرستان گنبدکاووس حمایت بیشتر از این رشته ورزشی است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این ظرفیت‌های بی‌شمار و فوق‌العاده در گنبدکاووس در حوزه ورزش بیلیارد مورد توجه بیشتر قرار گرفته و با میزبانی بیشتر مسابقات به تمام ایرانیان شناسانده شود.

وی با تاکید بر اینکه ما در فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس امکانات و دوره های آموزشی را با ۵۰ درصد کاهش هزینه برای دانش آموزان و دانشگاهیان در اختیار آنها قرار می‌دهیم، تصریح کرد: معتقدیم حمایت از راه‌اندازی کمیته‌های دانش‌آموزی و دانشجویی می‌تواند به رشد این رشته کمک بیشتری کند.

برچسب‌ها: , , ,
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عبدالحی نوبری
اخبار
مربی گنبدی اولین لژیونر سپک تاکرا در ترکیه فعالیتش را شروع کرد

عبدالحی نوبری نامی آشنا در سپک تاکرای ایران جزو اولین ورزشکاران این رشته ورزشی در کشور که با لباس تیم ملی افتخارات متعددی را در کارنامه ورزشی خود دارد این بار در جایگاه مربی گری افتخاری دیگر رقم می زند. به گزارش سایت گنبداسپورت، نوبری که پیش از این با …

اخبار
زهرا دانایی : قانون استخدام مدال‌آوران آسیایی و جهانی اجرا نمی‌شود

رییس انجمن دوومیدانی و والیبال نشسته استان گلستان از آنچه که اجرا نشدن مصوبه قانونی استخدام قهرمانان در ادارات و سازمان‌ها به عنوان یکی از مطالبات جدی ورزشکاران ملی‌پوش و مدال‌آور نامید؛ ابراز گلایه کرد. زهرا دانایی طوس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: …

اخبار
باشگاه‌داران گنبدی از بیکاری دایمی در شرایط کرونایی ترس دارند

مربیان و مدیران باشگاه‌های ورزشی گنبدکاووس که تعطیلی چهار ماهه ناشی از شیوع کرونا باعث کاهش درآمد آنان‌شده از مسوولان می‌خواهند با توجه به وضعیت قرمز بهداشتی در این شهرستان و تداوم تعطیلی مراکز ورزشی، از طریق تسهیلات و یا فراهم‌کردن شرایط بازگشایی محدود، مانع بیکاری دایمی آنان شوند. بسته …