مصاحبه با سارا تیموری‌راد / هندبال بانوان در گنبد را احیا کردیم

سارا تیموری راد
نائب رئیس بانوان هیئت هندبال شهرستان گنبدکاووس با اشاره به اینکه برای توسعه ورزش بانوان در این شهرستان نیازمند سالن‌های تخصصی هستیم، گفت: فقدان این سالن تخصصی در رشته هندبال نیز بزرگترین مشکل هندبال بانوان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، ورزش در کنار همه مواهب و نعماتی که در حوزه سلامت جسم و روح دارد همواره در ادبیات دینی و اسلامی نیز به عنوان یک معروف مطرح شده که معنایش بازدارندگی از منکرات و توسعه نیکی‌ها در جامعه است که شاید کمتر مورد توجه رسانه‌ها، نخبگان و فعالان اجتماعی و فرهنگی در سطح کشور قرار گرفته است. ورزش اهرم قوی، ارزان و سالمی است که در صورت داشتن یک برنامه منسجم و منظم می‌تواند حرکت یک جامعه به سمت صلاح و دوری از آسیب‌های اجتماعی را سرعت بخشیده و در قوام بخشیدن به تعاملات انسانی نقشی موثر ایفا کند.

در طی سالهای پس از انقلاب با وجود تبلیغات سنگین دشمنان انقلاب و ملت ایران اسلامی بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های معاند تلاش کردند تا نقش بانوان را در ورزش کشور کمرنگ کرده و با القای اینکه حجاب و پوشش اسلامی به عنوان یک محدودیت است مانع از توسعه ورزش بانوان و ایجاد یک تابوی خودساخته شوند که البته با هوشیاری و همت بانوان فرهیخته این سرزمین نه تنها این مقصود آنها برآورده نشد بلکه بانوان ایران اسلامی با پوشش اسلامی با کسب رتبه‌های برتر مسابقات بین‌المللی به مرور ثابت کردند حتی پرافتخارتر از گذشته در میادین حاضر شده و ضمن حراست از ارزش‌های دینی و اخلاقی توانمندی‌های فنی خود را نیز به منصه ظهور رسانده‌اند.

کسب نخستین مدال طلای تیمی بانوان ایران اسلامی در بازیهای آسیایی در کنار مدال‌های خوش رنگ ورزش‌های انفرادی و مدال برنز مسابقات المپیک در رشته تکواندو که در تاریخ ثبت شد همه و همه حاکی از این است که دختران و بانوان میهن عزیزمان با خنثی کردن توطئه‌های دشمنان توانسته‌اند ظرفیت‌های ورزش بانوان را نیز با حفظ ارزش‌ها فعال کرده و به سمت نقطه اوج خود هدایت کنند.

از این رو با سارا تیموری‌راد، بانوی جوان و ورزشکار گنبدکاووس که نمونه‌ای از همین بانوان افتخارآفرین ورزش کشور است گفت و گویی صورت داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را مشاهده می‌کنید:

فارس: خودتان را به طور کامل معرفی کنید؟

تیموری‌راد: بنده سارا تیموری‌راد متولد شهرستان بزرگ و تاریخی گنبدکاووس و دارای لیسانس تربیت بدنی از دانشگاه آزاد علی‌آبادکتول هستیم که در حال حاضر در رشته تخصصی هندبال فعالیت داشته و به عنوان نایب رئیس بانوان هیئت هندبال شهرستان گنبدکاووس مشغول به فعالیت هستم.

فارس: ورزش را از کجا شروع کردید و چه شد که سراغ ورزش رفتید؟

تیموری‌راد: من در خانواده‌ای ورزشکار بزرگ شدم که پدرم سال‌ها در رشته کاراته فعالیت داشت، خواهر بزرگم «ماریا» در رشته بسکتبال به صورت حرفه‌ای و در تیم منتخب شهرستان بازی می‌کرد، برادرم کریم به مدت هفت سال در رشته ژیمناستیک فعال بود و چندین مقام استانی و کشوری کسب کرده و برادر کوچک‌ترم نیز در رشته فوتبال در تیم عقاب گنبدکاووس فعال بود.

این زندگی کردن در یک خانواده کاملا ورزشی و شناخته شدن ورزش به عنوان یک ارزش و فرهنگ در درون خانواده باعث شد تا بنده به صورت جدی از سن هشت سالگی ورزش را با فعالیت در رشته ژیمناستیک به علت اینکه مادر ورزش‌های دیگر بود شروع کردم و بعد از یک سال به فعالیت در رشته کاراته پرداختم که چند سالی نگذشت با علاقه‌مندی به ورزش‌های توپی به سمت فعالیت تخصصی در رشته هندبال رفتم و تاکنون نیز در این رشته فعالیت کرده‌ام.

* هندبال بانوان در گنبدکاووس را احیا کردیم

فارس: وضعیت هندبال گنبد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تیموری‌راد: متاسفانه بنا به دلایلی چند سالی بود که ورزش هندبال در شهرستان گنبدکاووس به جز در مدارس و با همت آموزش و پرورش فعال نبود و این عدم فعالیت در بخش بانوان به شدت محسوس بود.با تصمیم مسؤولان ورزش گنبدکاووس و رئیس محترم هیئت بنده از تاریخ ۳۱ اردیبهشت امسال مسئولیت نایب رئیسی هیئت را بر عهده گرفتم که با سازماندهی سریع برخی از بازیکنان نوجوان و شروع فعالیت‌ها در تابستان سال جاری تیم نوجوانان بانوان شهرستان را برای شرکت در مسابقات استانی به گرگان اعزام کردیم که به لطف خدا با کسب عنوان نایب قهرمانی شروع پرقدرتی برای نسل جدید هندبال در گنبدکاووس را رقم زدیم.

فارس: جایگاه هندبال بانوان گنبدکاووس در گلستان و کشور کجاست؟

تیموری‌راد: در حال حاضر حدود هشت ماه است که مجددا هندبال بانوان در شهرستان گنبدکاووس احیا شده و در تلاش هستیم تا در آرامش و بدون هیاهو در ابتدا با کشف استعدادهای نوجوانان از پایه اقدامات زیرساختی و اساسی را آغاز کنیم و به تدریج جایگاه واقعی خود را در سطح استان و کشور پیدا کنیم زیرا با توجه به همت همکارانم و وجود استعدادهای بی‌نظیر و فراوان در رشته هندبال در گنبدکاووس آینده بسیار خوبی برای این رشته متصور هستیم.

* فقدان سالن تخصصی هندبال بانوان مشکل اصلی ماست

فارس: معضلات رشته هندبال و به ویژه هندبال بانوان در سطح شهرستان گنبدکاووس چه مسائلی است؟

تیموری‌راد: مهمترین مشکل رشته هندبال همچون برخی دیگر از رشته‌ها در بخش بانوان نبود سالن ورزشی تخصصی و فقدان تجهیزات لازم برای آماده‌سازی یک تیم حرفه‌ای است که همین موضوع باعث شده مربیان این رشته نیز دلسرد و غیرفعال شده و نتیجه‌اش این بشود که این رشته در بین سایر رشته‌ها کمرنگ شود.

عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات و همچنین پخش مسابقات هندبال نسبت به سایر رشته‌ها از جمله فوتسال، والیبال و بسکتبال نیز باعث شده تا این رشته در میان مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان شناخته شده نبوده و نهایتا این موضوع مانع پیشرفت هندبال گنبدکاووس شود.

فارس: پیشنهادات شما برای توسعه ورزش هندبال بانوان و رفع معضلات آن در گنبدکاووس چیست؟

تیموری‌راد: بنده از جایگاه نایب رئیسی هیئت هندبال شهرستان تقاضا دارم به رشته هندبال نیز همچون رشته‌های دیگر توجه شود و در فرآنید سازماندهی ورزشکاران و حمایت‌های لجستیکی و اولیه بیش از گذشته با ما همکاری شود تا بتوانیم با در اختیار قرار دادن امکانات لازم مربیان خوب این رشته را بار دیگر به میادین برگردانده و تیم‌های خوب و قوی‌ای را مجددا در گنبدکاووس ایجاد کنیم.

فارس: اگر بخواهید در یک مورد انتظار خود را از مسؤولان گنبدکاووس اعلام کنید، چه خواهید گفت؟

تیموری‌راد: طبیعتا تقاضای من از مسؤولان این خواهد بود که در مسیر حمایت از ورزش هندبال شهرستان گنبدکاووس مقدمات اعزام بانوان هندبالیست گنبدی را به مسابقات استانی و کشوری فراهم کنند تا ورزشکاران این رشته بدون دغدغه مالی و حواشی متعدد تردید برای اعزام یا عدم اعزام به فعالیت تخصصی خود بپردازند.

فارس: خودتان چه افتخاراتی را در ورزش کسب کردید؟

تیموری‌راد: مقام‌های بنده در سطح استانی و کشوری عبارتند از: چندین مقام کشوری و استانی در رشته آمادگی جسمانی، مقام استانی در رشته دوومیدانی، دو مقام کشوری در رشته هندبال و نهایتا چند مقام استانی در رشته کاراته که علاوه بر آن موفق به کسب مدرک مربی‌گری حرفه‌ای در رشته‌های هندبال، آمادگی جسمانی، دو و میدانی و کاراته نیز شده‌ام.

* پوشش اسلامی برای ورزشکاران ایرانی یک برند در دنیا شده است

فارس: نقش ورزش در زندگی شما چه بود؟

تیموری‌راد: به نظر بنده مهم‌ترین نقش ورزش در زندگی هر انسانی از جمله بنده فارغ از کسب مقام و افتخار ایجاد سلامت روحی و جسمی به صورت توامان و با کمترین هزینه و آسیب است که موجب می‌شود انسان در ادامه مسیر زندگی خود و برای رسیدن به اهداف و مقاصد خود با انگیزه بالاتری حرکت کند.

فارس: آیا بانو بودن مانع از فعالیت ورزشی شما شده و یا پوشش اسلامی شما برایتان محدودیتی به وجود آورده است؟

تیموری‌راد: قطعا پاسخ به این سوال منفی است زیرا در جامعه اسلامی ما بانوان نیز با حفظ شئونات می‌توانند همچون سایران ورزش کرده و حتی در سطوح حرفه‌ای نیز در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند و امروز پوشش و حجاب اسلامی به یک برند برای ورزشکاران ایرانی تبدیل شده و تقریبا همه دنیا آن را پذیرفته و به آن احترام می‌گذارند.

فارس: حرف ناگفته‌ای اگر دارید، بفرمائید؟

تیموری‌راد: در آخر لازم می‌دانم از توجهات و حمایت‌های فرماندار محترم شهرستان گنبدکاووس، رئیس اداره ورزش وجوانان شهرستان و مدیرکل ورزش و جوانان استان گلستان که توجه خاصی به تمام حوزه‌ها مخصوصا ورزش بانوان دارند تشکر کنم و امیدوارم با تلاش‌ها و حمایت‌های همیشگی دوستانه و خالصانه افرادی چون رئیس و نائب رئیس هیئت هندبال استان گلستان، مسوول امور ورزش بانوان گنبدکاووس و هیئت رئیسه هندبال شهرستان شاهد پیشرفت این رشته در گنبدکاووس باشیم.

برچسب‌ها: , , , , , ,
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عبدالحی نوبری
اخبار
مربی گنبدی اولین لژیونر سپک تاکرا در ترکیه فعالیتش را شروع کرد

عبدالحی نوبری نامی آشنا در سپک تاکرای ایران جزو اولین ورزشکاران این رشته ورزشی در کشور که با لباس تیم ملی افتخارات متعددی را در کارنامه ورزشی خود دارد این بار در جایگاه مربی گری افتخاری دیگر رقم می زند. به گزارش سایت گنبداسپورت، نوبری که پیش از این با …

اخبار
زهرا دانایی : قانون استخدام مدال‌آوران آسیایی و جهانی اجرا نمی‌شود

رییس انجمن دوومیدانی و والیبال نشسته استان گلستان از آنچه که اجرا نشدن مصوبه قانونی استخدام قهرمانان در ادارات و سازمان‌ها به عنوان یکی از مطالبات جدی ورزشکاران ملی‌پوش و مدال‌آور نامید؛ ابراز گلایه کرد. زهرا دانایی طوس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: …

اخبار
باشگاه‌داران گنبدی از بیکاری دایمی در شرایط کرونایی ترس دارند

مربیان و مدیران باشگاه‌های ورزشی گنبدکاووس که تعطیلی چهار ماهه ناشی از شیوع کرونا باعث کاهش درآمد آنان‌شده از مسوولان می‌خواهند با توجه به وضعیت قرمز بهداشتی در این شهرستان و تداوم تعطیلی مراکز ورزشی، از طریق تسهیلات و یا فراهم‌کردن شرایط بازگشایی محدود، مانع بیکاری دایمی آنان شوند. بسته …