حامد ثنائی مربی گنبدی: به کسب مدال در جام جهانی بسنده نمی کنیم

حامد ثنائی
تهران آذرماه امسال باری دیگر عهده دار میزبانی رقابت های جام جهانی شمشیربازی جوانان شده است؛ رقابت هایی که کار فدراسیون شمشیربازی ایران و کادرفنی تیم ملی جوانان را علاوه بر میزبانی شایسته، در کسب نتایجی قابل قبول برای شمشیربازان کشورمان دوچندان کرده است. برای این منظور فدراسیون شمشیربازی ایران با دعوت از چهار مربی جوان کشور اردوی شمشیربازان جوان را در تهران برپا کرد؛ اردویی که در آن مربی جوان گنبدی در جایگاه یکی از مربیان تیم ملی جوانان، هدایت شمشیربازان کشورمان را برعهده دارند. «حامد ثنایی» که پیش از این نیز در همین جایگاه، در اردوی تیم ملی جوانان رقابت های جام جهانی را تجربه کرده بود این بار نیز در کنار شمشیربازان جوان برای کسب نتایجی در خور شأن شمشیربازی ایران تلاش می کند. در حاشیه اردوی برگزار شده در تهران، «ثنایی» از وضعیت اردو، آمادگی بازیکنان و هدف تیم ملی در این دوره جام جهانی گفت و به شمشیربازی گلستان رسید. مربی جوان تیم ملی شمشیربازی ایران معتقد است شمشیربازی این استان را باید با رده های پایه ساخت.

* از شرایط اردوی تیم ملی، امکاناتی که برای اردونشینان مهیا شده و وضعیت دعوت شدگان به اردو برای مان بگویید.

اردوی خوبی برپا شده است؛ در کمپ آکادمی ملی المپیک همه چیز فراهم است، از پیست گرفته تا وسایل و تجهیزات شمشیربازی. ما ۱۲ نفر از بهترین بازیکنان رده جوانان شمشیربازی ایران را به این اردو دعوت کردیم که در اردو آموزش های فنی لازم، ضربه گیری و بدنسازی را هر روز در برنامه داریم و با تست های آمادگی که از بازیکنان گرفته ایم خوشبختانه از آمادگی خوبی برخوردارند. بعد از دو مرحله اردوهای تهران و یزد، مرحله پایانی اردو را در فاصله ۴ روز مانده به جام جهانی تهران که سوم و چهارم آذر برگزار می شود، برپا خواهیم کرد.

* شما پیش از این نیز تجربه حضور در کادرفنی تیم ملی جوانان را داشتید. در این دوره دانش کادر فنی بومی را برای تیم ملی ایران چطور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه آقای پیمان فخری مربی تیم ملی بزرگسالان و سرپرست تیم ملی سابر ایران و چهره ای شناخته شده در شمشیربازی هستند و چهار نفر اعضای کادر فنی نیز از بهترین مربیان کشورند که انتخاب شده اند و باید نتیجه بگیرند. من نیز در روزهای حضورم در اردوی تیم ملی چیزهای زیادی از این مربیان یاد گرفته ام مخصوصاً آقای امین قربانی سرمربی تیم ملی جوانان، حمیدرضا شیر سرمربی تیم ملی نوجوانان و امیر رضایی نژاد مربی تیم جوانان تهران. معتقدم نیاز به آپدیت اطلاعات داشتم و این حضور در اردوی تیم ملی، حتی به من نیز در جایگاه یک مربی که در بخش پایه مشغول هستم کمک شایانی کرده است؛ حتی در مسایل مربوط به داوری و نحوه آموزش به بازیکنان.

* ایران عنواندار قهرمانی تیمی در جام جهانی شمشیربازی جوانان است ، آیا شرایط مهیای تکرار این عنوان در این دوره جام هست؟

همانطور که می دانید من در دوره قبل جام جهانی، در کنار تیم ملی نبودم اما در این دوره فدراسیون چهار نفر از مربیان خوب شمشیربازی کشور را برای هدایت شمشیربازان برگزیده است با این هدف که علاوه بر مدال تیمی، در انفرادی نیز صاحب مدال شود تا جایگاه بازیکنان ایران در رنکینگ فدراسیون جهانی شمشیربازی تغییر کند. با تعیین این هدف، فقط به شرکت در این مسابقات نیز بسنده نخواهیم کرد. ناگفته نماند تیم ملی دوره قبل در بخش تیمی حائز مقام شد ولی در انفرادی موفق نبود. اما امسال شرایط متفاوت است؛ چهار نفر از بهترین ها را در تکریب تیم داریم که یکی از آنها امیرحسین شاکری است و امسال در مسابقات جام جهانی آرژانتین نیز شرکت کرد و به نتایج قابل قبولی رسید. ما امیدواریم در جام جهانی تهران هم در بخش انفرادی و هم تیمی بهترین عنوان را برای شمشیربازی کشورمان به دست آوریم.

* استان گلستان پیش از این در جام جهانی جوانان نمایندگانی داشت اما در این دوره خبری از بازیکن در اردوی تیم ملی نیست. به عنوان مربی ای که در این استان در بخش سازندگی مشغول فعالیت هستید و و سرمربیگری تیم استان را برعهده دارید و از این سو تجربه حضور در کادرفنی تیم ملی را نیز دارید علت این تنزل را در چه مسایلی می بینید؟

درست است گلستان قبلاً یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در کشور بود چون ما بازیکنان خوب و مستعدی داشتیم و حتی در ۲۰۱۱ جام جهانی سه نماینده داشتیم اما بزرگترین اشتباه ما این بود که با همان چندنفر جوانان در مسابقات ادامه دادیم غافل از اینکه شمشیربازی استان را باید با نونهالان و نوجوانان ساخت. با توجه به همین موضوع، در حال حاضر روی نونهالان و نوجوانان زوم کرده ایم تا پایه های شمشیربازی استان محکم بنا شود و این کمی زمان بر است و ما امیدواریم برای دوره های بعدی جام جهانی نماینده داشته باشیم.

* شمشیربازی علی رغم جذابیت هایی که دارد اما از جمعیت بسیار کمی برخوردار است. برای رونق این رشته در استان چه پیشنهادهایی دارید؟

خدا را شکر وسایل شمشیربازی ما تقریباً تکمیل است اما استقبال خوبی از این رشته در استان نمی شود در حالی که در جایی مانند تهران که می بینم در هر رده سنی تمرین شمشیربازی برپاست این در حالی است که بسیاری از مردم در این استان حتی نمی دانند رشته شمشیربازی داریم. بسیاری از خانواده ها نیز متأسفانه شمشیربازی را رشته ای خطرناک می دانند و شمشیرِ مورد استفاده در این رشته را با شمشیرِ واقعی مقایسه می کنند! این در حالی ست که شمشیربازی به عنوان ورزشی مفرح و المپیکی، زیبایی های زیادی دارد و ورزشی لوکس است. بد نیست بدانید در ۱۶ سال فعالیتم در این رشته حتی یک بار هم مصدوم نشده ام بنابراین شمشیربازی نمی تواند خطرناک باشد. باید وارد این رشته شد و با فراگیری اصول آن، از این رشته لذت برد. با توجه به این موارد، از مردم استان مخصوصاً در گرگان و گنبد می خواهم حداقل برای تماشای شمشیربازی فرزندان شان را به سالن بیاورند.

* و حرف ناگفته؟

از آقای پیمان فخری سرمربی تیم ملی بزرسالان ایران که همیشه حامی و پشتیبان من بوده و مرا در این راه تشویق کرده اند، همچنین از مربیان تیم ملی جوانان آقایان امین قربانی، حمیدرضا شیر و امیر رضایی نژاد قدردانی می کنم که خیلی همکاری کردند تا دانش خودم را در این رشته در تیم ملی ارتقا دهم. مادرم نیز حامی و همراه همیشگی من بوده اند که به وجود ایشان افتخار می کنم.

 

منبع : نشریه گلشن مهر
مورخه : چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷
نگارنده : رقیه مسلمی پور

برچسب‌ها: , ,
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عبدالحی نوبری
اخبار
مربی گنبدی اولین لژیونر سپک تاکرا در ترکیه فعالیتش را شروع کرد

عبدالحی نوبری نامی آشنا در سپک تاکرای ایران جزو اولین ورزشکاران این رشته ورزشی در کشور که با لباس تیم ملی افتخارات متعددی را در کارنامه ورزشی خود دارد این بار در جایگاه مربی گری افتخاری دیگر رقم می زند. به گزارش سایت گنبداسپورت، نوبری که پیش از این با …

اخبار
زهرا دانایی : قانون استخدام مدال‌آوران آسیایی و جهانی اجرا نمی‌شود

رییس انجمن دوومیدانی و والیبال نشسته استان گلستان از آنچه که اجرا نشدن مصوبه قانونی استخدام قهرمانان در ادارات و سازمان‌ها به عنوان یکی از مطالبات جدی ورزشکاران ملی‌پوش و مدال‌آور نامید؛ ابراز گلایه کرد. زهرا دانایی طوس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: …

اخبار
باشگاه‌داران گنبدی از بیکاری دایمی در شرایط کرونایی ترس دارند

مربیان و مدیران باشگاه‌های ورزشی گنبدکاووس که تعطیلی چهار ماهه ناشی از شیوع کرونا باعث کاهش درآمد آنان‌شده از مسوولان می‌خواهند با توجه به وضعیت قرمز بهداشتی در این شهرستان و تداوم تعطیلی مراکز ورزشی، از طریق تسهیلات و یا فراهم‌کردن شرایط بازگشایی محدود، مانع بیکاری دایمی آنان شوند. بسته …