سرمربی و بازیکن گنبدی تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان از جام جهانی می گویند

رقیه مسلمی پورـ در روزهایی که تب جام جهانی فوتبال، دنیا را فرا گرفته است جایی دیگر از جغرافیای جهان بانوان بسکتبالیست جام جهانی سه نفره ها را برگزار کردند؛ رقابت هایی که در نخستین حضور بانوان بسکتبالیست ایرانی با کار بزرگ بلندقامتان کشورمان همراه شد. بازی های جام جهانی بسکتبال سه نفره زنان این هفته در شرایطی در فیلیپین برگزار شد که تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران با سرمربیگری «نیکا بیک لیک لی» مربی جوان گلستانی و دراختیارداشتن «سعیده عِلّی» بازیکن گلستانی خود که توانست در جمع امتیازآورترین های جام جهانی قرار گیرد موفق به شکست آندورا (رنک ۲ فیبا) شد تا نخستین پیروزی بسکتبال زنان ایران در رقابت های جهانی رقم بخورد. تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران در این بازی ها همچنین مقابل تیم های امریکا (با جایگاه خاص در بسکتبال دنیا) و روسیه (قهرمان دو دوره جام جهانی) علی رغم شکست، اما بازی زیبایی را ارائه کرد. نمایش زیبای بانوان بسکتبال ایران در جام جهانی فیلیپین ثابت کرد حضور بانوان کشورمان در عرصه بسکتبال نباید به همین میدان ختم شود. سرمربی و بازیکن گلستانی تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران معتقدند باید مانند تیم های حرفه ای عمل کرد.

بازیکنان ایرانی مهارت‌های فردی را بلدند

سرمربی گلستانی و جوان تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران معتقد است بازیکنان ایرانی مهارت های فردی را به خوبی بلدند اما فرصت اجرای آن ها را در بازی های رسمی نداشتند. «نیکا بیک لیک لی» که بازیکنی باتجربه در بسکتبال ایران محسوب می شود کسب نتیجه ی مطلوب در بازی های رسمی را منوط به مهارت های فردی بازیکنان می داند؛ «مسایل تکنیکی به ویژه در بسکتبال سه به سه خیلی مهم است؛ بازی‌ شکل تک به تک پیدا می‌کند و هر چه مهارت فردی بازیکن بیش‌تر باشد قطعاً نتیجه‌ی بهتری می‌گیرند. بازیکنان تیم ملی ‌ما خیلی از تکنیک‌ها را در جام جهانی دیدند و یاد گرفتند، در یک ماه تمرین‌ مان خیلی از تکنیک‌ها را تمرین کردیم و داده زیاد بود اما بازیکنان فرصت اجرای این داده‌ها را در بازی دوستانه و تدارکاتی نداشتند.»

او با اشاره به سطح فنی بازیکنان ایران، کمبود بازی های تدارکاتی را عامل مهمی در عدم اجرای تکنیک های مختلف عنوان می کند؛ «بازیکنان مان واقعاً مهارت‌های فردی را بلدند اما وقتی تکنیکی را نمی‌زنیم به معنی بلد نبودنش نیست بلکه فرصت اجرایش را در بازی‌های رسمی، کم داشتیم و بازی تدارکاتی نیز به نسبت نداشتیم و این مسأله باعث شده بازیکنان ما نتوانند مهارت‌های فردی خود را به خوبی نشان دهند. البته این موضوع در رقابت های فیلیپین بازی به بازی بهتر شد و هر چه پیش می‌رفتیم بازیکنان بیش‌تر از مهارت‌های فردی‌شان استفاده می‌کردند این مهارت‌ها جدید کسب نشده بود بلکه جرأت اجرایش برای بازیکنان به وجود آمد.»

منطقی بازی کردیم نه هیجان زده

«بیک لیک لی» با بیان این موضوع که «در گروه سختی حضور داشتیم» از تیم های همگروه ایران و بازی هایشان می گوید؛ «در بازی اول برابر آمریکا سعی کردیم منطقی باشیم تا فیزیکی و هیجان زده. از آن‌جایی که ترکیب آمریکا جدید و جوان بود و فیلمی از بازی‌های آن‌ها برای آنالیز وجود نداشت، تک تک بازیکنان این تیم و ویدئوی بازی و مهارت انفرادی آن‌ها را دانلود و آنالیز کردم. بهترین کار بازی مرتب، منطقی و با اجرای تاکتیک و اصول بسکتبال بود که با همین اصول توانستیم هفت امتیاز بگیریم. برای بازی با اوگاندا سعی کردیم فیلم‌های زیادی از مسابقات کاپ آفریقا ببینیم. این تیم در کاپ آفریقا بعد از نیجریه و مالی سوم شده بود و کاملاً فیزیکی اما کم تکنیک بود. ما سعی کردیم با آن‌ها وارد بازی فیزیکی نشویم چون قطعاً بی‌نتیجه بود؛ در حمله خوش فکر و مرتب بودیم ولی در دفاع اتفاقی که خواستیم نیفتاد. بعد از بازی با اوگاندا توانستیم آنالیز خوبی از خودمان و حریفان‌مان که روسیه و آندورا بودند داشته باشیم. این آنالیزها در برطرف کردن ایرادات‌مان و شناسایی دقیق‌تر حریف خیلی کمک کرد که در نهایت توانسیتم از روسیه‌ی پرقدرت ۱۲ امتیاز بگیریم و اگر گل خوردیم بیش‌تر به دلیل تفاوت‌های فیزیکی و تجربی بود تا موارد فنی.آندورا نیز بازی‌های زیادی در یوروکاپ داشت و یکی از بازیکنانش در جام جهانی دوره‌ی قبل مقام اول را کسب کرده بود و توانستیم این تیم را با یک بازی تمیز، اجرای اصولی تاکتیک، دفاع پرفشار، اجرای مهارت‌های فردی بازیکن‌ها و ایجاد اعتماد به نفس در بازیکنان مقتدرانه ببریم. در این بازی مثل تیم‌های حرفه‌ای زیر ۱۰ دقیقه به امتیاز ۲۱ رسیدیم.»

علّی اگر دیده می شد الان لژیونر بود

سرمربی جوان تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران معتقد است تیمش بدون ترس و با جسارت بازی می کند؛ «خودباوری دختران بسکتبالیست ما در جریان بازی‌های جام جهانی خیلی واضح بود، حتی در بازی با آندورا مربی آمریکا پشت سر من نشسته بود و دائم به من می‌گفت خیلی تیم‌تان متحول شده است و بازیکنان‌تان دیگر نمی‌ترسند و با جسارت بازی می‌کنند. البته بدنسازی‌مان نیز خوب و راضی کننده بود تا جایی که علی رغم انجام تمرینات واقعاً پرفشار، در بازی‌ها صحنه‌ای را نمی‌دیدیم که بازیکنان از خستگی بایستند.» «نیکا» تأکید دارد چاره‌ی حفظ و تقویت بدنسازی این است که اردوها را از بین نبریم؛ «باید بازیکنان را بیش‌تر در اردو داشت تا از نظر بدنی افت نکنند.»

او در حالی که به جوانگرایی اعتقاد دارد اما عنوان می کند بازیکنان و مربیان خوبی در این سال ها ساخته نشده اند؛ «امکان استفاده بیش‌تر از بازیکنان جوان‌تر بود ولی در این همه سال باید بازیکن جوان خوب در حد سعیده علّی ساخته می‌شد که این اتفاق نیفتاده است. یک وقفه زمانی بین تولید مربی داشتیم و چندین سال است مربی تولید نکردیم. بازیکنی مثل سعیده اگر ۱۰ سال پیش فرصت حضور در جام جهانی داشت الان لژیونر بود و در یک تیم خارجی بسکتبال بازی می‌کرد که افتخارش برای ایران بود.»

جام جهانی، زمان جوان‌گرایی نیست

سرمربی تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران، شایسته سالاری را معیار انتخاب بازیکن‌ها برای تیم ملی می داند؛ «نمی توانم به سن بازیکنان توجه کنم. وقتی بازیکنی مثل علّی در این سن چنین امتیازهایی کسب می‌کند نمی‌توانم از آن بگذرم علاوه بر این، بازیکنان جوان زیادی هم نداشتیم که بخواهیم جایگزین کنیم و بگوییم بهتر از بازیکنان انتخابی‌مان بودند. به جوانان خیلی اعتقاد دارم اما جام جهانی زمان جوان‌گرایی نیست؛ در بازی‌های سه به سه خیلی نمی‌توان جوانگرایی کرد، تیم‌مان از روسیه و ایتالیا جوان‌تر است. اکثر تیم‌ها بازیکنانی را انتخاب می‌کنند که از نظر سنی باتجربه‌تر هستند و این روش اکثر کشورها در بسکتبال سه نفره است.»

«نیکا» با بیان اینکه «بسکتبال سه نفره در دنیا خیلی جدی گرفته شده است» بر حرفه ای گری در بسکتبال ایران تأکید می کند؛ «در جام جهانی دور بعد حضور داریم و توقعات نیز بیش‌تر است. با این روش که، اگر بازی باشد اردو هست کاملاً مخالف هستم و قطعاً اگر قرار بر همکاری من با تیم ملی باشد باید اردوها را ادامه دهیم و مثل تیم‌های حرفه ای در سال، چهار رویداد، تقویم تعریف شده و دو تیم ملی داشته باشیم. تیم اصلی برای رویدادهای بین‌المللی آماده شود و تیم ب که از بازیکنان جوان‌تری تشکیل شده اردوهای بیرونی در ترکیه، صربستان و کشورهای این چنینی که نیاز به ویزا ندارد شرکت کند تا برای حضور در تیم اصلی آماده شوند.»

جهان بسکتبال با عملکرد خوب بانوان ایران سورپرایز شد

قرار گرفتن در جمع ۱۰ بازیکن برتر امتیازآور جام جهانی بسکتبال سه نفره فیلیپین و همچنین کسب نخستین برد جهانی تیم ملی بانوان ایران در جام جهانی فیلیپین روزی رویایی را برای «سعیده علّی» رقم زد. این بازیکن باتجربه گلستانی با اشاره به بازی های جام جهانی معتقد است جهان بسکتبال با عملکرد خوب بانوان ایران سورپرایز شد؛ «ما در مقابل رنک شماره دو فیبا یعنی آندورا به پیروزی رسیدیم. اتحاد داشتیم و این اتحاد باعث شد عملکرد خوبی داشته باشیم، فقط تجربه کم داشتیم. وقت ما برای جام جهانی خیلی کم بود. فقط یک ماه پس از کاپ آسیایی چین برای این رقابت ها فرصت داشتیم. ما فقط دو سال است سه نفره بازی می کنیم؛ خبرنگاران حیرت زده ما را نگاه می کردند و باورشان نمی شد که تیمی با چنین سابقه کم و ناچیز این چنین عالی بازی کند.»

«علّی» نقش یک مجموعه را در این موفقیت حائزاهمیت می داند؛ «یکی از موارد بسیار مهمی که پیشرفت ما را رقم زد حمایت فدراسیون بسکتبال بود که بعد از ۲۰ سال امکان حضور بین المللی ما را فراهم کرد. دپارتمان بسکتبال سه نفره فدراسیون و سرمربی تیم نقش زیادی داشتند و انگیزه ای که آنها به ما دادند واقعاً معجزه کرد. همه تیم های حاضر در جام جهانی، روسای فدراسیون ها و مسئولان فدراسیون کشورشان را در کنار خود می دیدند. آنها چندین کادر و ماساژورهای متخصص داشتند، برخی از تیم ها هفت، هشت تیم کادر داشتند. لازم است برای ما هم چنین شرایطی وجود داشته باشد.»

ستاره تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران که یکی از ۱۰ بازیکن پرامتیاز جام جهانی فیلیپین شد، از هیجان این اتفاق می گوید و ترسی که دیگر در بسکتبال بانوان ایران وجود ندارد؛ «واقعاً هیجان زده و خوشحالم. نتایج زحماتم را گرفتم. همیشه به حضور در جام جهانی و تورنمنت های بزرگ فکر می کردم و اکنون به این آرزو رسیده ام. بازی های ما در گروه مرگ و خیلی سخت بود. امیدوارم این روند در سال های آینده ادامه داشته باشد. ترس ما بابت بازی کردن جلوی تیم های بزرگ ریخته است. ما باید سطح‌مان را بالاتر ببریم.»

 

منبع : نشریه گلشن مهر
مورخه : چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
نگارنده : رقیه مسلمی پور

برچسب‌ها: , , , , , ,
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عبدالحی نوبری
اخبار
مربی گنبدی اولین لژیونر سپک تاکرا در ترکیه فعالیتش را شروع کرد

عبدالحی نوبری نامی آشنا در سپک تاکرای ایران جزو اولین ورزشکاران این رشته ورزشی در کشور که با لباس تیم ملی افتخارات متعددی را در کارنامه ورزشی خود دارد این بار در جایگاه مربی گری افتخاری دیگر رقم می زند. به گزارش سایت گنبداسپورت، نوبری که پیش از این با …

اخبار
زهرا دانایی : قانون استخدام مدال‌آوران آسیایی و جهانی اجرا نمی‌شود

رییس انجمن دوومیدانی و والیبال نشسته استان گلستان از آنچه که اجرا نشدن مصوبه قانونی استخدام قهرمانان در ادارات و سازمان‌ها به عنوان یکی از مطالبات جدی ورزشکاران ملی‌پوش و مدال‌آور نامید؛ ابراز گلایه کرد. زهرا دانایی طوس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: …

اخبار
باشگاه‌داران گنبدی از بیکاری دایمی در شرایط کرونایی ترس دارند

مربیان و مدیران باشگاه‌های ورزشی گنبدکاووس که تعطیلی چهار ماهه ناشی از شیوع کرونا باعث کاهش درآمد آنان‌شده از مسوولان می‌خواهند با توجه به وضعیت قرمز بهداشتی در این شهرستان و تداوم تعطیلی مراکز ورزشی، از طریق تسهیلات و یا فراهم‌کردن شرایط بازگشایی محدود، مانع بیکاری دایمی آنان شوند. بسته …