رحمان رئوفی : هنوز فاصله زیادی با تیم های ساحلی قدرتمند جهان داریم

رقیه مسلمی پور ـ ملی پوشان والیبال ساحلی ایران که این هفته در تور جهانی سه ستاره کیش از رسیدن به مرحله یک هشتم نهایی بازماندند معتقدند والیبال ساحلی ایران اگرچه طی چند سال اخیر مورد توجه وزارت ورزش و فدراسیون والیبال قرار گرفته و از رشد چشمگیری نیز برخوردار بوده اما هنوز فاصله زیادی با کشورهای مدعی و صاحب نام دنیا دارد. تور جهانی سه ستاره کیش این هفته در حالی در این جزیره به کار خود پایان داد که ۵۶ کشور جهان در آن حاضر بودند و والیبال ساحلی کشورمان نیز با سه تیم در جدول اصلی حاضر و به مصاف رقیبان خود رفت. سه تیم والیبال ساحلی ایران را پنج بازیکن گلستانی و تنها یک بازیکن از مازندران تشکیل دادند. گلستانی ها که سابقه ی درخشانی برای والیبال ساحلی ایران در قاره آسیا به دست آورده و اولین و دومین عنوان های قهرمانی قاره را به برای کشورمان به نام خود ثبت کرده اند، در حاشیه تور جهانی کیش عنوان کردند با توجه به فاصله زیاد ساحلی ایران با کشورهای مدعی دنیا باید پلّه پلّه راه پیشرفت در این ورزش را طی کرد.

۱۷، ۲۹، ۳۳ !

تور جهانی سه ستاره کیش این هفته با معرفی تیم های برتر در حالی به کار خود پایان داد که با رقابت ۵۶ تیم جهان، تیم لهستان یک با ترکیب «ماریوش پرودل» و «جاکوب شالان کیویکس» قهرمان شد تا جایزه ۱۱ هزار دلاری را نصیب خود کند. لتونی یک با ترکیب «مارتینز پلاوینز» و «ادگارز تاکس» و آلمان دو نیز با ترکیب «الکساندر واکِنهورست» و «سیون وینتر» نایب قهرمان و سوم شدند و جوایز هشت و شش هزار دلاری را به خود اختصاص دادند. تیم اتریش سه با ترکیب «جولیان هورل» و «توبیاس وینتر» نیز چهارم شد و چهار هزار و ۸۰۰ دلار جایزه گرفت. این رده بندی در حالی بعد از انجام ۸۰ بازی در سه زمین مسابقه انجام شد که ایران یک با ترکیب کاملاً گلستانی خود «رحمان رئوفی» و «بهمن سالمی» جایگاهی بهتر از هفدهمی این تور نصیبش نشد تا این باتجربه های گلستانی ساحلی و بهترین زوج والیبال ساحلی ایران بگویند هنوز با کشورهای مدعی فاصله زیادی دارند. دیگر تیم های ملی ایران شرکت کننده در این تور، در حالی به عناوین ۲۹ و ۳۳ بسنده کردند که از چهار بازیکن این دو تیم، سه بازیکن دیگر نیز گلستانی بودند؛ «ایران دو با ترکیب «آرش وکیلی» (از گلستان) و «عباس پورعسگری» (از مازندران) در جایگاه ۲۹ تور جهانی کیش قرار گرفت و تیم کاملاً گلستانی ایران سه با ترکیب «آق محمد سلاق» و «عبدالحامد میرزاعلی» نیز در مکان ۳۳ جای گرفتند.تور جهانی کیش، پنجمین رویداد والیبال ساحلی و نخستین تور جهانی سه ستاره سال ۲۰۱۸ بود که برای سومین بار به میزبانی ایران برگزار شد. تیم های ملی قطر و روسیه قهرمانان دو دوره قبل این رقابت ها بودند.

رئوفی:

هنوز فاصله زیادی با تیم های

ساحلی قدرتمند جهان داریم

بازیکن گنبدی تیم ملی الف والیبال ساحلی ایران فاصله زیادی بین والیبال ساحلی ایران و تیم های ساحلی قدرتمند جهان می بیند؛ «هنوز با تیم های مدعی جهان فاصله زیادی داریم و باید آنقدر با تیم های دیگر بازی کنیم تا استرس و فشار از روی تیم های ایرانی برداشته شود.» «رحمان رئوفی» می گوید: «شاید بهتر باشد به جای میزبانی چنین مسابقاتی تیم‌های ایرانی به رقابت‌های مختلف بین‌المللی اعزام شوند و تجربه کسب کنند.» او با اشاره به شکست تیم های ایران در مرحله مقدماتی این بازی ها و فشارهای روانی ناشی از آن عنوان می کند: «در اولین روز مسابقات همه تیم‌های ایران در مرحله مقدماتی تور جهانی کیش مغلوب شدند و فشار زیادی روی تیم ما به عنوان اولین تیم در گروه بندی جدول اصلی بود. چون تیم اول ایران هستیم، همه انتظار برد داشتند و فشار روی بازیکنان زیاد بود. مردم ایران پیروزی دوست دارند و هر چقدر هم خوب بازی کنیم اما همراه با برد نباشد، نمی تواند مردم را خوشحال کند.»

«رئوفی» با اشاره به اینکه «والیبال ساحلی از ۱۹۹۲ بارسلون در بازی های المپیک حضور یافته است»، تأکید می کند ایران نیاز زیادی به حضور در تورهای جهانی دارد؛ «ایران به تازگی والیبال ساحلی را شروع کرده و سه سال است که در این رشته فعالیت خود را جدی شروع کرده است. باید در تورهای جهانی زیادی شرکت کنیم. باید آنقدر با تیم های دیگر بازی کنیم تا استرس و فشار از روی تیم برداشته شود. باید نقاط ضعف خودمان را برطرف کنیم و این موضوع تنها با حضور بیشتر در تورنمنت های بین المللی میسر می شود.» «رحمان» درباره سطح فنی تور جهانی کیش نیز اینطور می گوید: «تیم های خوبی به این رقابت ها آمدند چون امتیاز خوبی برای رده بندی تیم ها دارد.»

آق محمد سلاق:

باید پلّه پلّه رشد کنیم

دیگر بازیکن گلستانی و باتجربه تیم ملی سه والیبال ساحلی ایران ابتدا از اولین باخت خود مقابل لتونی (تیم سوم المپیک) می گوید؛ «در ست نخست دیدار با لتونی خوب ظاهر نشدیم و درواقع خوب بازی نکردیم. در ست دوم فراتر از انتظار ظاهر شدیم اما تجربه بالای لتونی باعث پیروزی آنان شد. وقتی می گوییم تجربه، منظورمان سن بالا نیست بلکه سابقه حضور در تورنمنت های مهم جهان است. عبدالحامد میرزاعلی یار کمکی من شاید تنها تجربه پنج تورنمنت مهم آسیایی داشته باشد، بنابراین وقتی برابر تیم های قدرتمندی مانند لتونی که مقام سوم المپیک و قهرمانی تور جهانی چهار ستاره هلند را در پرونده کاری خود دارد، در پوئن های حساس نمی توانیم امتیاز کسب کنیم. من خود هم تجربه زیادی در تورهای جهانی ندارم و باید سازمان ساحلی در آینده به گونه ای برنامه ریزی کند که بازیکنان ایران تجربه بیشتری در این گونه رقابت ها به دست آورند.»

«آق محمد سلاق» با بیان اینکه «باید پله پله رشد کنیم» معتقد است، نمایندگان ساحلی ایران باید پله پله در این رشته ورزشی رشد کنند و به همین دلیل حضور در تورنمنت های یک و دو ستاره ضروری است. در تور جهانی کیش نمایندگان ایران رقابت نزدیکی با حریفان خود داشتند، اما باید بپذیریم که حریفان سطح فنی بالاتری نسبت به تیم های ایرانی داشتند.»

«آق محمد» ادامه می دهد: «این دوره همه چیز عالی و آماده برای عملکرد بهتر بازیکنان ایران بود اما هر چه تلاش کردیم نشد، دوست ندارم حرف های تکراری بزنم اما واقعاً تجربه حضور در تورنمنت ها بسیار مهم است. برای رشد بهتر والیبال ساحلی ایران باید ابتدا در تورهای جهانی تک و دو ستاره شرکت کنیم تا اعتماد به نفس بازیکنان افزایش یابد. باید به تیم های ایران فرصت دهم که توانایی های خود را در میادین مختلف نشان دهند.»

سالمی:

در چهار ماه گذشته در هیچ تورنمنتی شرکت نکردیم!

بازیکن گنبدی تیم ملی الف والیبال ساحلی ایران و نفر اول رنکینگ این رشته در کشورمان اظهار امیدواری کرد، والیبال ساحلی ایران در تور جهانی قطر که به زودی در دوحه برگزار می شود، عملکرد بهتری داشته باشد. «بهمن سالمی» در ارزیابی خود از والیبال ساحلی ایران و نقاط ضعف آن، می گوید: «برابر حریفان شروعی خوب داریم اما در ست های دوم و سوم با اختلاف نزدیک نتیجه را واگذار می کنیم. تیم های ساحلی شرکت کننده در این رقابت ها از فیزیک بدنی بسیار خوبی برخوردارند و مربی بدنساز و ماساژور برای تیم های ساحلی یک ضرورت مهم است.»

«بهمن» با اشاره به تور جهانی قطر می گوید: «به زودی در صورت انجام شدن کارهای اجرایی به تور جهانی چهار ستاره قطر اعزام می شویم و امیدوارم در آن رقابت ها که به مراتب سخت تر از تور جهانی کیش است، عملکرد بهتری داشته باشیم. امیدوارم سرپرست جدید کمیته ساحلی ایران نیز بتواند از نظر روانی و مادی بازیکنان را در شرایط بهتری قرار دهند. بازیکنان ساحلی نباید دغدغه مالی داشته باشند.»

«سالمی» با اشاره به اهمیت حضور در تورنمنت های بین المللی برای آماده سازی بازیکنان اذعان داشت: «نمایندگان ایران در چهار ماه گذشته در هیچ تورنمنتی شرکت نکردند و این موضوع در کسب نتایج به دلیل نداشتن تجربه اهمیت بسیار زیادی دارد.»

 

منبع : نشریه گلشن مهر

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

برچسب‌ها: , , , , ,
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عبدالحی نوبری
اخبار
مربی گنبدی اولین لژیونر سپک تاکرا در ترکیه فعالیتش را شروع کرد

عبدالحی نوبری نامی آشنا در سپک تاکرای ایران جزو اولین ورزشکاران این رشته ورزشی در کشور که با لباس تیم ملی افتخارات متعددی را در کارنامه ورزشی خود دارد این بار در جایگاه مربی گری افتخاری دیگر رقم می زند. به گزارش سایت گنبداسپورت، نوبری که پیش از این با …

اخبار
زهرا دانایی : قانون استخدام مدال‌آوران آسیایی و جهانی اجرا نمی‌شود

رییس انجمن دوومیدانی و والیبال نشسته استان گلستان از آنچه که اجرا نشدن مصوبه قانونی استخدام قهرمانان در ادارات و سازمان‌ها به عنوان یکی از مطالبات جدی ورزشکاران ملی‌پوش و مدال‌آور نامید؛ ابراز گلایه کرد. زهرا دانایی طوس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: …

اخبار
باشگاه‌داران گنبدی از بیکاری دایمی در شرایط کرونایی ترس دارند

مربیان و مدیران باشگاه‌های ورزشی گنبدکاووس که تعطیلی چهار ماهه ناشی از شیوع کرونا باعث کاهش درآمد آنان‌شده از مسوولان می‌خواهند با توجه به وضعیت قرمز بهداشتی در این شهرستان و تداوم تعطیلی مراکز ورزشی، از طریق تسهیلات و یا فراهم‌کردن شرایط بازگشایی محدود، مانع بیکاری دایمی آنان شوند. بسته …