کی روش و شاگردانش در ایستگاه پایانی

در آخرین دیدار از مرحله ی مقدماتی جام جهانی تیم ملی کشورمان در ورزشگاه آزادی میزبان سوریه است.ورزشگاهی که طی چند روز گذشته چهل و دومین سال تاسیس خود را پشت سر گذاشت.ایران که پیش از این صعود خود را به عنوان اولین تیم آسیا و سومین تیم پس از روسیه ی میزبان و برزیل مسجل کرده هدفی جز بسته نگاه داشتن دروازه ی خود ندارد تا بتواند بدون شکست و دریافت گل قدم به جام جهانی گذارد و نام خود را در کتاب رکورد های گینس ثبت نماید.رکوردی که بعید به نظر می رسد دست یافتنی باشد.
حال و روز سوریه اما کاملا متفاوت و این دیدار برای آن ها جدال مرگ و زندگی است.این کشور جنگ زده می خواهد برای اولین بار به جام جهانی صعود کرده و خلق شگفتی نماید.سوریه می تواند با پیروزی بر ایران و لغزش کره در تاشکند حداقل به پلی آف صعود کند.از طرفی آن ها به خوبی می دانند برای غلبه بر ایران باید دست به کار بزرگی زده و کلی رکورد را بشکنند.این تیم چهارصد و پنجاه و دو دقیقه است که مقابل ایران موفق به گل زنی نشده و آخرین گل آن ها به بیست و پنج مرداد سال هشتاد و پنج بر می گردد که در جام ملت های دوهزار و هفت توانستند دروازه ی تیم تحت هدایت امیر قلعه نوعی را باز کنند.شرایط وقتی دشوار تر به نظر می رسد که ایران در دوازده دیدار اخیر خود کلین شیت داشته و قریب به هزار و صد و هشت دقیقه است که گلی دریافت نکرده است و نمی خواهد با دریافت گل در آخرین دیدار رکورد هایش خراب شود.
خبر خوشحال کننده برای سوری ها این است که کاپیتان آن ها پس از پشت سر گذاشتن محرومیت خود می تواند در مقابل ایران تیم اش را همراهی کند.احمد الصالح مدافع سرشناس سوریه در بازی رفت این تیم مقابل ایران در سربنان هم یکی از مهره های تاثیر گذار سوری ها بود.حال اضافه شدن او به سایر بازیکنان سوریه می تواند خیال ایمن حکیم را از مهار مهاجمان ایران آسوده کند هر چند عمر میدانی دیگر مدافع خود را که در بازی هفته ی گذشته مقابل قطر آسیب دید را در اختیار نخواهند داشت.
ایران نیز برای این دیدار سعید عزت الهی را به دلیل اخراج مقابل کره،در اختیار نخواهد داشت اما بازگشت سردار آزمون به تیم پس از پشت سر گذاشتن محرومیت و مصدومیت می تواند باعث دل گرمی کیروش شود.
ایمن حکیم و شاگردانش که تمرینات خود در تهران را در ورزشگاه تختی پشت سر گذاشتند و در دو روز آخر به ورزشگاه آزادی کوچ کرده اند بسیار به مثلث خطرناک خود دل بسته اند تا فرشته ی نجات شان لقب بگیرند.عمر السوما مهاجم خطرناک باشگاه الاهلی عربستان که چندی پیش موفق شد در دور رفت مرحله ی یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا دروازه ی پرسپولیس را باز کند در کنار عمر الخریبین مهاجم باشگاه الهلال و محمود المواس مهاجم زهر دار باشگاه ام صلال تهدیدی جدی برای هر تیمی به شمار می روند.جنگ بیرانوند و انصاری به عنوان دروازه بان و مدافع اصلی تیم ملی مقابل سوما که توانسته در سالیان اخیر شش بار دروازه ی نمایندگان ما در لیگ قهرمانان آسیا را باز کند دیدنی خواهد بود.بازیکنان که چندی پیش و در مقابل الاهلی عربستان مغلوب این مهاجم شدند.از بین بازیکنان این مثلث الخریبین همراه الهلال عربستان مقابل پرسپولیس و سوما به همراه الاهلی عربستان مقابل پرسپولیس و ذوب آهن قرار گرفته اند.
از توان مندی های این سه بازیکن خطر ناک همین بس که آن ها در بازی هفته ی گذشته مقابل قطر بسیار درخشان ظاهر شدند و توانستند در مقابل میزبان جام جهانی دوهزار و بیست و دو به برتری قاطع سه بر یک دست یابند.بردی که آن ها را در رده ی سوم جدول قرار داد تا سوریه در روز آخر شانس صعود مستقیم به جام جهانی را داشته باشد.در این دیدار الخریبین دو گل به ثمر رساند و دیگر گل سوری ها را المواس وارد دروازه ی قطر نمود.در دو گل به ثمر رسیده عمر السوما تعین کننده بود و با پاس گل های خود تاثیری زیادی در بازی گذاشت.
با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید این مثلث خطرناک چگونه می خواهد از چنگ بهترین خط دفاعی آسیا عبور کند.مسلما انگیزه ی کیروش و شاگردانش می تواند زمینه ی مهار این بازیکنان را فراهم کند تا ایران بدون گل خورده و بدون شکست این دیدار را به اتمام برساند و رکوردی شگفت انگیز از خود به جای گذارد.
ایران در هفده بازی خود در مقدماتی جام جهانی دو هزار و هجده روسیه صاحب دوازده برد و پنج تساوی شده و پس از ژاپن بهترین عملکرد را در بین تیم های آسیایی داشته است.ایران برابر کره ی جنوبی برای بیستمین بازی متوالی در مسابقات مقدماتی جام جهانی بدون شکست از میدان خارج شد و میخواهد بیست یکمین بازی را نیز تجربه کند.
تیم ایران تحت نظر کیروش در چهل و سه دیدار رسمی مقابل رقیبان آسیایی با میانگین دو و سه دهم امتیاز بهترین تیم آسیا بوده است.
دبل طارمی در این دیدار می تواند او را به عنوان آقای گل این مرحله معرفی نماید.
بهترین گل زن کشورمان مقابل سوریه علی دایی است که توانسته چهار بار دروازه ی این تیم را باز کند‌.
باید دید پس از به صدا درآمدن سوت پایان دیدار توسط ساتو ریجی داور ژاپنی،رکورد های تیم ملی کشورمان ثبت خواهد شد یا سوری ها خالق شگفتی خواهند بود.

 

سیدامین حسینی

(مربی و کارشناس فوتبال – گنبد)

برچسب‌ها: , , ,
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات ورزشی
جامع و مفید درباره ورزش والیبال

والیبال در سال ۱۸۹۵ در کشور آمریکا متولد شد و شهرت جهانی آن پس از المپیک ۱۹۶۴توکیو که برای اولین بار در برنامه بازی‌های المپیک قرار گرفت، فراگیر شده است. والیبال تقریبا در تمام دنیا بازی می‌شود اما در شرق آسیا، برزیل، ایتالیا محبوب‌تر است. این رشته تقریبا برای تمام …

مقالات ورزشی
تاریخچه والیبال گنبد

هادی واحدی – همیشه به عنوان یک علاقه مند به والیبال دوست داشتم از نحوه پیدایش و گذشته والیبال شهرم اطلاعاتی داشته باشم ولی متاسفانه منبعی برای کسب اطلاعات نبود تا اینکه در سال ۷۹ به اتفاق طاهر آزمون که در آن زمان مدیریت تیم نئوپان را بر عهده داشت …

مقالات ورزشی
باشگاه نرو، ورزش کن !

در بین افرادی که قصد دارند ورزش کنند، ممکن است عده ای نیز علاقه‌ای به باشگاه رفتن نداشته باشند! تعجبی ندارد، شاید شما جزو این دسته نباشید اما خوب است بدانید عده ای که سوژه این گزارش ما هستند کم تعداد نیستند و با توجهی بیشتر در میان اطرافیان خود …