رحمان رئوفی + بهمن سالمی
پنج سال پیش یک قهرمانی والیبال ساحلی ایران را تکان اساسی داد و یکباره نام ایران را به عنوان مدعی جدید قاره آسیا به والیبال ساحلی دنیا شناساند. آن روز نام دو ساحلی باز ایرانی به عنوان اولین مدال آوران والیبال ساحلی تاریخ کشورمان در جمع افتخارآفرینان ورزش ایران به ثبت رسید؛ «پرویز فرّخی» و «آق محمد سلاق» والیبالیست های باتجربه گلستانی ترکیب تیم ملی والیبال ساحلی الف ایران، آن روز این افتخار بزرگ را رقم زدند تا دنیا به این ورزش کشورمان به عنوان یک مدعی تازه ببیند.

از آن روز به بعد تیم های ملی الف و ب والیبال ساحلی ایران در تورهای مختلف و رقابت های قاره با ارائه بهترین بازی ها در تاریخ این ورزش، در مهمترین میدان برای کسب سهمیه بازی های المپیک ریودوژانیرو جنگیدند اما همگان اذعان داشتند هرچند سطح والیبال ساحلی ایران آنقدر ارتقا یافته که سقف آسیا را فرو بریزد اما در آن میدان همه پذیرفتند زور ساحلی کاران ایرانی به حریفان قلدر آسیا برای تصاحب این سهمیه نرسید. اما این نه فقط پایان کار برای ساحلی بازان ایرانی مخصوصاً گلستانی های صاحب نام نبود بلکه محرکی شد تا دست از تلاش برندارند و با نشانه رفتن المپیک بعدی، از قهرمانی قاره برای تور جهانی دورخیز کنند. فدراسیون نشینان و دست اندرکاران والیبال ساحلی کشور نیز برای دست یابی به این مهم، در کنار تلاش ساحلی کاران، دست از حمایت برنداشتند.

کمتر از سه ماه قبل باری دیگر نام ایران در والیبال ساحلی آسیا، دنیا را متوجه این کشور کرد؛ جایی که این بار نیز شاهکار دو ساحلی باز دیگر گلستانی، والیبال ساحلی ایران را بر بلندای قاره کهن بُرد تا ثابت شود سقف آسیا پنج سال قبل برای والیبال ساحلی ایران اتفاقی فرو نریخت. این بار «رحمان رئوفی» و «بهمن سالمی» با صید طلای آسیا، نام شان را در کنار دو گلستانی دیگر افتخارآفرین والیبال ساحلی ایران به ثبت رساندند تا نشان دهند حرف اول و آخر والیبال ساحلی ایران را گلستانی ها می زنند. بهترین زوج ساحلی ایران این هفته نام ایران را فراتر از آسیا بر زبان ها جاری ساختند؛ مراکش و کسب اولین مدال والیبال ساحلی در تور جهانی.

یک روح در دو بدن

شناسنامه ای متعلق به دو دهه ی متفاوت دارند اما همچون یک روح در دو بدن هستند؛ کاملاً مسلط به فنون والیبال ساحلی و مکمل یکدیگر در زمین بازی، با فهم بالایی از والیبال، زیرک و بادرایت در میدان رقابت. پس از ماه ها زندگی در اردوهای تیم ملی، خود را برای تور جهانی مراکش آماده کردند؛ باانگیزه و مصمم برای بالارفتن از یکی از سکوهای تور جهانی. قبل از آنکه خود را به جمع چهار تیم تور جهانی برسانند تیم‌ ‌ملی ‌اسپانیا را با سابقه قهرمانی در اروپا با نتایج ۲۱ – ۱۹ ، ۱۳ – ۲۱ و ۱۵ بر ۱۱ از پیش رو برداشتند تا یکی از اتفاقات مهم این بازی ها را رقم بزنند. ملی پوشان گلستانی والیبال ساحلی ایران اگرچه در نیمه نهایی مغلوب قطر شدند تا پایشان به فینال نرسد اما در بازی رده بندی مراکش را با برخورداری از شرایط میزبانی در جدالی نفس‌گیر تسلیم خود کردند تا برای نخستین بار به مدال جهانی دست یابند.

«رحمان رئوفی» و «بهمن سالمی» بلافاصله به همراه کادرفنی و سرپرستی تیم ملی ایران، مراکش را به مقصد وین اتریش ترک کردند تا در رقابت های قهرمانی مردان جهان شرکت کنند. یازدهمین دوره مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی جهان از ششم (جمعه) تا پانزدهم مردادماه برگزار می شود؛ رقابت هایی که در دو گروه مردان و زنان با شرکت ۴۸ تیم در هر بخش در ۱۲ گروه چهار تیمی برگزار خواهد شد؛ مسابقاتی که با توجه به تعدد شرکت کنندگان، تیم های قلدر و مدعی دنیا و از این سو، خستگی ناشی از تور جهانی، کسب نتیجه در آن کار آسانی برای والیبال ساحلی ایران نیست. ایران در دور مقدماتی این رقابت ها در گروه L با دو تیم از کانادا و یک تیم از اتریش (میزبان) همگروه است.

غرق در لذّت افتخار

«رحمان»ِ باتجربه که در دهه چهارم زندگی اش به سر می برد با سه دهه سابقه درخشان بازی در والیبال (سالنی) و ساحلی به عنوان ملی پوش، در کنار «بهمن»ِ جوان و باانرژی، همانهایی اند که بعد از این همه سال فعالیت در این ورزش به عنوان بازیکنان ملّی، حلاوت افتخارآفرینی شان آنقدر هست که مانند گذشته از فقدان یک زمین ساحلی در شهرشان دیگر سخن بر زبان نیاورند! ساحلی کاران گنبدی و کم توقعی که نتیجه ی سال ها کم توجهی مسئولان شهرشان را همچنان با پیمودن کیلومترها تا زمین ساحلی آق قلا، هر روز برای تنها ساعتی تمرین، به رخ می کشند.

موفق ترین زوج والیبال ساحلی ایران این روزها آنقدر غرق در لذّت های این افتخارند که کم و کاستی های موجود را مدت هاست نمی بینند؛ زندگی این ملی پوشان کم ادعا به رنگ سواحل والیبال آرام و زیباست. «رحمان رئوفی» و «بهمن سالمی» می گویند: از والیبال ساحلی لذت می بریم و برای ما این مهم است که حرف اول و آخر را در والیبال ساحلی ایران می زنیم و از این حیث از عملکردمان راضی هستیم. حالا با این مقام در آسیا و تور جهانی به اهداف بزرگ تری چون رسیدن به قله والیبال ساحلی جهان و کسب سهمیه المپیک فکر می کنیم، هرچند دست یابی به این اهداف کار آسانی نیست اما ما آنقدر تلاش می کنیم و می جنگیم تا موانع موجود را از پیش رو برداشته و راه خود را برای افتخاری

 

منبع : نشریه گلشن مهر

خبرنگار : رقیه مسلمی پور

مورخه : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید