این هفته نوزدهمین دوره رقابت های قهرمانی والیبال جوانان جهان در کشور چک، باری دیگر نگاه ها را متوجه والیبال ایران کرد؛ جایی که هرچند بعد از درخشش والیبال بزرگسالان در جام جهانی، لیگ جهانی و بازی های المپیک، اما در لیگ جهانی ۲۰۱۷ چهره نسبتاً کم فروغی از والیبال کشورمان را شاهد بودیم اما در این سو، جوانان والیبال ایران در رقابت های جهانی توانستند نمره قبولی بگیرند و با درخشش در برابر قدرت های بزرگ والیبال دنیا باری دیگر توانمندی های فنی خود را به رخ مدعیان والیبال دنیا بکشند. در تیم ملی والیبال جوانان ایران که امروز به کار خود در جهانی چک پایان می دهد نقش کلیدی «رسول آقچه لی» کاپیتان گنبدی و «اسماعیل مسافر» همشهریِ لیبروی وی بیش از بقیه به چشم آمد تا والیبال گلستان به ویژه منطقه گنبد به عنوان یک مرکز اصلی این رشته در کشور همچنان خودنمایی کند. «بهروز عطایی» که روی تک تک نفراتش حساب کرده بود حساب ویژه را از همان ابتدا بر روی «رسول آقچه لی» باز کرد. «آقچه لی» که علاوه بر توانمندی بالای فنی از قامتی بلند و فیزیکی بسیار مناسب برخوردار است چهره ی متفاوت مهره های والیبال ایران در میدان رقابت این دوره بود. او در اکثر بازی های ایران در این مسابقات، با کسب بیشترین امتیازات پرامتیازترین بازیکن شد تا همچون دو سال قبل، رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا، ستاره پرفروغ بازی ها باشد. «مسافر» نیز که در میدان از هوش بالایی برخوردار است از مهره های کلیدی «عطایی» در هر بازی بود.

هوش، فن، حرکت!

تیم ملی والیبال جوانان ایران در مرحله گروهی رقابت های جهانی چک که با حضور ۱۶ کشور جهان برگزار شد، در گروه سوم با تیم‌های ایتالیا، آرژانتین و اوکراین هم‌گروه بود و در پایان توانست با سه برد متوالی و کسب ۷ امتیاز صدرنشین شود و به دور بعدی راه یابد. در پایان هر بازی کمیته فنی برگزارکننده این رقابت ها بازیکنان برتر میدان را معرفی کرد که در هر یک از بازی های تیم ملی ایران، نام «رسول آقچه لی» به عنوان پرامتیازترین بازیکن میدان در صدر قرار گرفت. «آقچه لی» که دو سال پیش در رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا توانسته بود عنوان بهترین بازیکن آسیا را به خود اختصاص دهد، عنوان کرده بود «واقعاً نمی دانم چرا بهترین بازیکن آسیا انتخاب شدم»! او اما این بار به درستی می داند چگونه یک بازیکن از نگاه کارشناسان و ناظران فدراسیون جهانی والیبال ستاره می شود؛ او یک بازیکن ترازاول در رده سنی جوانان است که از هوش و ذکاوت بالا، توانمندی فنی فوق العاده، هماهنگ کننده قوی مهره های تیم در زمین بازی و مهم تر، اجرا کننده ی خوب فرامین سرمربی و کادرفنی تیم ملی در بازی است و تمام این ها از او یک بازیکن ششدانگ ساخته است، مهم تر از همه اینکه، او مانند دیگر ترکمن ها با والیبال متولد شده و فهم بالایی از این ورزش دارد. در کنار «آقچه لی»، «اسماعیل مسافر» نیز لیبروی توانمندی است و قابلیت دریافت اول بالا و پوشش دریافت ها در هر نقطه ای از زمین را با خطاهای حداقلی دارد.

جایگزین های مطمئن برای المپیک ۲۰۲۰

والیبال جوانان ایران گام اول را در رقابت های جهانی چک، بلند برداشت و توانست آرژانتین را تسلیم خود کند. در این بازی «آقچه لی» به عنوان امتیازآورترین بازیکن میدان معرفی شد. درخشش او به همین بازی ختم نشد و بازیکن گنبدی تیم ملی ایران باری دیگر و در پایان دومین دیدار تیم ملی برابر اوکراین که با برتری سه بر دو خاتمه یافت، موفق شد با کسب ۲۸ امتیاز به عنوان امتیازآورترین بازیکن میدان معرفی شود. او با انگیزه بالا و اشراف به فنون والیبال، در دیدار دیگر ایران این بار مقابل چین نیز ستاره شد و با تصاحب ۲۴ امتیاز باز هم در صدر بازیکنان میدان قرار گرفت. «آقچه لی» در دیدار تیم های ایران و کوبا در حالی به عنوان دومین بازیکن امتیازآور میدان شد که با «لازار هرناندز» صدرنشین، هم امتیاز بود. در این بازی «اسماعیل مسافر» نیز هم امتیاز با «هرناندز» و «آقچه لی» در جایگاه سوم قرار گرفت. درخشش کاپیتان گنبدی والیبال جوانان ایران در این مسابقات با این توانمندی فنی بالا تا آنجا پیش رفت که موردتوجه رسانه های زیادی در دنیا قرار گرفت. بازیکنان جوان ایران ازجمله «آقچه لی» در حالی خبرساز شدند که دو سال پیش در قالب همین تیم چهاردهمین دوره رقابت های نوجوانان جهان را با بالارفتن از سکوی سومی دنیا تجربه کرده بودند. «آقچه لی» در آن دوره رقابت های جهانی نیز در حالی با ۱۵۴ امتیاز سومین بازیکن امتیازآور جهان شد که تنها ۴ امتیاز اختلاف با «دمیتری یاکولوف» روس و یک امتیاز اختلاف با «میگل آنخل لوپز کاسترو»ی کوبایی داشت. او در کنار «اسماعیل مسافر» امروز با دو سال تجربه بیشتر مقابل رقبای خود در جهان ایستاده اند و شکی نیست با ادامه این روند رو به رشد و خارج نشدن از لاین قهرمانی زودتر از آنچه انتظار می رود جایگزین مهره های قدرتی و پشت خط زن و لیبروهای فعلی تیم ملی بزرگسالان شوند.

فلاش بک؛

از گدم آباد تا بام جهان

«اسماعیل مسافر» یکی از نفراتی بود که دو سال پیش در جهانی نوجوانان به کمک «محمد وکیلی» و تیمش آمد. پسر روستایی برخاسته از «گدم آباد» گنبدکاووس که والیبال را با «عظیم جزیده» و «رامین بابایی» ملی پوشان اسبق والیبال ایران استارت زد، از کانون ملی پوشان این شهر به لیگ برتر کشور رسید و با ارتعاشات صنعتی در جمع بزرگان والیبال ایران توپ زد. درخشش او در این تیم لیگ برتری بویژه در بازی مقابل تیم شهرش «جواهری»، هواداران حاضر در تالار المپیک را برانگیخت تا کارشناسان والیبال نیز اظهار کنند «قائمی دیگری در حال متولدشدن است». او کمتر از دو سال قبل تر نیز با تیم ساحلی نوجوانان گنبد با مربیگری «رحمان رئوفی» بر سکوی قهرمانی رقابت های ساحلی کشور در بندرانزلی ایستاد. طولی نکشید تا او با جلب توجه «وکیلی» و دستیارانش در لیست دعوت شدگان به اردوی تیم ملی قرار گرفت و توانایی هایش را کم کم رو کرد تا آقای سرمربی برای آن میدان بزرگ به او اعتماد کند. «مسافر» در آن دوره از رقابت های جهان یکی از موثرترین های تیم ملی بود مخصوصاً در بازی حساس مقابل روسیه که با ساعدهای بی نقص و سرویس های هدفدارش تیم را به جلو پیش برد. روند صعودی او امروز در تیم ملی جوانان بیشتر به چشم آمد و با تداوم این روند شکی نیست از حالا باید جایی در تیم ملی بزرگسالان برای او کنار گذاشت.

کاپیتان تیم ملی والیبال جوانان ایران کیست؟

اما فروردین ماه سه سال قبل بود که والیبال ساحلی نوجوانان ایران با نام او و با این تیتر در رسانه های جهان خبرساز شد؛ «تیم ملی والیبال ساحلی نوجوانان ایران المپیکی شد». تیم ملی والیبال ساحلی نوجوانان ایران در شرایطی سهمیه حضور در بازی های المپیک جوانان «نانجینگ چین» را به دست آورد که در این افتخار بزرگ ساحلی باز نوجوان گنبدی نقش اصلی را ایفا کرد. «رسول آقچه لی» در ترکیب تیم ملی دونفره ساحلی نوجوانان ایران با نمایش تماشایی در برابر رقبای قدر آسیایی ایستاد تا این سهمیه باارزش را از آن والیبال ایران کند. توانایی بالای او، هم از نظر فنی و هم آمادگی جسمانی و روانی باعث شد تا کادر فنی تیم ملی والیبال (سالنی) نوجوانان او را به اردو فرا خوانده و از او علاوه بر قطر پاسور یا پشت خط زن به عنوان کاپیتان تیم ملی در رقابت های ۲۰۱۴ قهرمانی نوجوانان آسیا استفاده کند؛ انتخابی که باری دیگر توانمندی های این بازیکن بلندقامت را به رخ حریفان قاره کهن کشید تا به عنوان باارزش ترین بازیکن نوجوانان آسیا در بازی های سریلانکا نیز معرفی شود. «آقچه لی»ِ دو متری آن روز، پس از آن قهرمانی در آسیا با اطمینان به ما گفته بود «از این لحظه والیبال ساحلی برایم تمام شده است؛ می خواهم روی والیبال (سالنی) تمرکز کنم.» و امروز نتیجه این تمرکز و توجه او به والیبال (سالنی) در میدان بزرگ «چک» و پیشتر در «رسیستنسیا» کاملاً هویدا شد. کارستانی که او در جهانی نوجوانان (آرژانتین) بویژه در دیدار رده بندی مقابل روس های والیبال بلد به راه انداخت از حافظه اهالی والیبال دنیا محو نخواهد شد؛ جایی که او یک تنه یک تیم بود و به رسیدن والیبال کشورمان به سکوی سوم جهان و به زانو درآوردن روس های مدعی کمک شایانی کند. والیبال را در گنبد فرا گرفت؛ شهری که والیبال آنقدر در آن جایگاه دارد که حتی در کوچه ها و خیابان های آن نیز می توان تور والیبال دید و این، همان بستری بود که «رسول آقچه لی» از آن به عنوان عامل اصلی گرایش به والیبال یاد می کند. تمرینات جدی و باشگاهی اش را از سال اول راهنمایی با مرحوم «نوری آزمون» پدر والیبال این منطقه آغاز کرد و در لیست آخرین نسل شاگردان این مربی بزرگ قرار گرفت. در ارتقای او به لیگ برتر والیبال «بای محمد دوجی» نقش زیادی داشته است. توانمندی بالایش برای بازی در بیش از یک پست تخصصی، باعث شد تا مربیان تیم ملی گاه علاوه بر «قطر پاسور» یا «پشت خط زن» در پست های دیگری چون «دریافت کننده قدرتی» نیز از او استفاده و به او اطمینان کنند. «آقچه لی» دوست دارد یکی از نفراتی باشد که در به دست آوردن عنوانی باارزش در بازی های المپیک ۲۰۲۰ نقش داشته باشد.

 

منبع : نشریه گلشن مهر

خبرنگار : رقیه مسلمی پور

مورخه : شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید