در حالی به آغاز مسابقات لیگ برتر والیبال کشور نزدیک می‌شویم که مهد و پایتخت والیبال کشور دچار یک سر درگمی مفرط و گره کور در مدیریت این رشته شده است.

والیبال به مثابه خون و مایه حیات در رگ‌های شهری همچون گنبدکاووس جاری است و در هیچ کوی و برزنی از این شهرستان نیست که کودکان و نوجوانان با طناب و توپی ساده والیبال را به عنوان ورزشی مفرح، پرهیجان و البته فرهنگی ماندگار در این دیار انتخاب نکرده باشند.

تاریخ والیبال کشور عزیزمان بی‌گمان مملو از صفحات پرافتخاری است که در سال‌های متمادی نمایانگر درخشش و فروغ بازیکن والیبال گنبدکاووس در تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف بوده است و هیچ‌گاه و هیچ‌کس نخواهد توانست سایه پرمهر نام گنبدکاووس را از سر افتخارات والیبال ایران اسلامی بزداید.

امروز نیز تیم‌های ملی والیبال کشورمان در همه رده‌های سنی با در اختیار داشتن چندین بازیکن گنبدی به افتخارآفرینی مشغول هستند و این نهضت بازیکن‌سازی و قهرمان‌پروری در گنبدکاووس سال‌هاست که مداوم و با ثبات به کار خود ادامه می‌دهد.

در عرصه باشگاهی نیز تیم‌های والیبال گنبدکاووس که بیش از همه نام نئوپان گنبدکاووس برای والیبال دوستان نام آشناست سال‌ها حریفی قدرتمند و ترسناک برای همه تیم‌های مطرح لیگ برتر والیبال به ویژه تیم‌های پایتخت‌نشین کشور بود و در آن سال‌ها سالن شهید نقی پناهی و در سال‌های بعد سالن المپیک گنبدکاووس جهنم سوزانی بود برای تیم‌هایی که به طمع امتیاز پا به گنبدکاووس می‌گذاشتند.

اما چند سالی است که والیبال گنبدکاووس قربانی برخی خودخواهی‌ها، زیاده‌طلبی‌ها، تصمیمات نادرست و عجولانه و البته مشکلات مالی شدیدی شده بود که از آن همه افتخار و نام والیبال گنبدکاووس تنها به حضور بازیکنان گنبدی در تیم‌های ملی باقی مانده بود و در سال گذشته گنبدی‌ها با حسرت‌ها و غم‌های فراوان تیمشان را به عنوان قعرنشین برای آخرین بار بدرقه کردند تا از نو و از ابتدا بنیانی جدید در این ورزش برپا کنند.

هر چند در این مجال فرصت تحلیل علت ناکامی‌های تیم والیبال گنبدکاووس در این سال‌ها در لیگ برتر نیست اما ذکر این مطلب که واگذاری مسوولیت‌ها به متمولین و افراد غیرفنی و در کنار آن بی‌توجهی به ظرفیت‌های بومی و رفتارهای غیرحرفه‌ای برخی مسوولان ورزش نقش به‌سزایی در این نتایج داشت خالی از لطف نیست.

امسال اما در حالی که زمزمه‌های خداحافظی رئیس پرکار و پرتلاش ورزش گنبدکاووس از مسند مدیریت به دلیل استفاده از نیروی جوان و گردش نخبگان به گوش می‌رسید و حتی نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس نیز نظر شخصی‌اش را بر تغییر در این مسند بعد از دو دهه و حدود ۲۳ سال اعلام کرده بود به ناگاه قاعده بازی تغییر کرد و معادلات ورزش گنبدکاووس به محوریت والیبال پیچیده‌تر شد.

در حالیکه نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی و فرماندار ویژه شهرستان از تلاش برای انتخاب اسپانسری قوی برای تیم والیبال گنبدکاووس در پایتخت خبر داده بودند و از در آستین داشتن اسپانسر دومی که بومی است نیز سخن به میان آوردند به ناگاه اسپانسری دیگر با ادبیاتی جدید وارد گود ورزش و والیبال گنبدکاووس شد و به نوعی به همت سرمایه مالی خود توانست معادلات سیاسی را هم تغییر دهد.

هر چند مردم و هواداران والیبال گنبدکاووس از ورود یک اسپانسر مالی قوی به عرصه ورزش و والیبال شهرستان خوشحال و خرسند هستند و در همان ابتدای اعلام ورود یک اسپانسر معتبر همگان غرق در شادی و شعف بودند اما ادبیات ناصحیح مطرح شده از سوی این اسپانسر که احتمالا ناشی از مشاوره‌های غلطی بود که به او داده بودند موجب بروز برخی نارضایتی‌ها در ورزش دوستان گنبدی شد.

مدیر این شرکت که به عنوان حامی والیبال گنبدکاووس وارد گود تیم‌داری شده بود به ناگاه با ارسال نامه‌ای به نماینده شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی به صورت تلویحی تهدید کرد تنها در صورتی به حمایت از تیم والیبال گنبدکاووس در لیگ برتر ادامه می‌دهد که مدیریت ورزش گنبدکاووس همچنان بدون تغییر باقی بماند و در غیر این صورت قید تیمداری را خواهد زد.

این ادبیات زننده که انتظار بود با واکنش مقتدرانه‌ای از سوی مسوولان شهرستان روبه‌رو شود بالاخره کار خود را کرد و هر چند شاید این اسپانسر صلاحیت حضور در گنبدکاووس و ورزش این شهرستان را داشت اما این حرکت ناپسند از سوی آنها و تغییر معادلات سیاسی و مدیریتی شهرستان باب جدیدی را باز کرد که برخی رسانه‌ها نیز با زبانی طنز به مدیران در شرف تغییر دیگر ادارات نیز پیشنهاد کردند به دنبال اسپانسر برای حفظ خود در مسند مدیریت و تهدید نماینده و مسوولان باشند.

به هرحال از این قائله که بگذریم و بخواهیم چشم بر این رخداد نامیمون ببندیم، آغاز خوب یارگیری و ساماندهی تیم با حضور جبار قوچان‌نژاد در کرسی سرمربیگری تیم والیبال گنبدکاووس کمی امیدها را برای موفقیت تیم زنده کرد، اما حضور ناگهانی و خارج از عرف تیم ملی نوجوانان در لیگ برتر و عدم اجازه حضور بازیکنان بومی گنبدکاووس در تیم شهر خود باعث شد تا چالش جدیدی در والیبال گنبدکاووس شکل بگیرد.

البته هواداران گنبدی والیبال نیز در بیانیه‌ای ضمن واکنش به این اقدام فدراسیون که به عبارتی می‌توان از آن به گروگانگیری نوجوانان والیبالیست این تیم در تیم ملی یاد کرد، از فدراسیون والیبال خواسته‌اند با رفتاری پدرانه مانع از بروز اختلافات در همین ابتدای برگزاری لیگ شوند.

به هر تقدیر امید است گره کور والیبال گنبدکاووس بعد از سال‌ها باز شده و بار دیگر شاهد افتخارآفرینی و درخشش ورزشکاران بومی گنبدکاووس در لیگ برتر والیبال باشیم و مجددا صحنه‌های غیرت‌آفرین حضور بیش از ۳ هزار والیبال‌دوست را در ورزشگاه المپیک گنبدکاووس شاهد باشیم و به گونه‌ای رفتار نشود که ورزش شهرستان و والیبال به عنوان وجه‌المصالحه مدیران قربانی تصمیمات سیاسی و ابزاری برای اعمال فشار به مردم و نمایندگان آنها شود.

 

منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید