ایران با بهترین زوج والیبال ساحلی خود برای دومین بار بر قلّه آسیا ایستاد تا این بار نیز دو گلستانیِ دیگر ستاره ی پرفروغ سواحل آسیا باشند؛ تکرار قهرمانی قاره کهن بعد از ۵ سال

برای کسب سهمیه المپیک ریودوژانیرو خیلی جنگیدند اما زورشان به حریفان قلدر آسیا نرسید، با این حال دست از تلاش برنداشتند تا برای المپیک بعدی از همین سال دورخیز کنند. تور جهانی را که پشت سر گذاشتند نوبت به رقابت های داخلی بود؛ مسابقاتی که هم برای فدراسیون نشینان و دست اندرکاران والیبال ساحلی کشور و هم برای ساحلی کاران از اهمیت بسزایی برخوردار است. در هر مرحله از این رقابت ها که در قالب پیکارهای قهرمانی کشور برگزار شد روی سکو رفتند تا کم کم همه باور کنند با وجود آنها دست رقبای دیگر از رسیدن به عناوین برتر و سکوهای بلند والیبال ساحلی در ایران کوتاه خواهد ماند. آنان را به عنوان بهترین زوج والیبال ساحلی ایران می شناسند؛ زوجی که حالا نام شان در رأس والیبال ساحلی قاره کهن درخشید و شاهکارشان والیبال ساحلی ایران را به قلّه ی آسیا برد تا از این پس به شکستن سقف این قاره بیندیشند. «رحمان رئوفی» و «بهمن سالمی» اگرچه شناسنامه ای متعلق به دو دهه ی متفاوت دارند اما در این ورزش، همچون یک روح در دو بدن هستند؛ کاملاً مسلط به فنون والیبال ساحلی و مکمل یکدیگر در زمین بازی، که با فهم بالایی از والیبال، زیرکانه بازی زیبایی را به نمایش می گذارند. «رحمان» و «بهمن» این هفته برای دومین بار والیبال ساحلی ایران را به قلّه ی آسیا بردند تا بعد از ۵ سال نام شان در کنار «آق محمد سلاق» و «پرویز فرّخی» به عنوان شگفتی سازان و افتخارآفرینان والیبال ساحلی ایران در قاره کهن ثبت شده و طلای آسیا بر گردن آنان بدرخشد.

مختصر از میدان تایلند

والیبال ساحلی ایران با دو تیم ملّی روانه تایلند شد؛ تیم ملی الف متشکل از «بهمن سالمی» و «رحمان رئوفی» (هر دو از گلستان) و تیم ملی ب مرکب از «آرش وکیلی» (ازگلستان) و «عباس پورعسگر» (از مازندران). بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، دور مقدماتی این رقابت ها در هشت گروه برگزار شد که تیم‌های ملی الف و ب ایران در گروه‌های اول و هشتم قرار گرفتند. تیم ملی الف ایران با استرالیا یک، عمان یک و سنگاپور هم‌گروه شد و تیم ملی ب ایران در مرحله نخست باید به مصاف تایلند یک، نیوزلند یک و عمان دو می‌رفت. تیم ملی ب در نخستین مسابقه خود در دور مقدماتی این رقابت‎ها دو بر صفر نیوزلند را شکست داد و در دومین دیدار دو بر صفر مغلوب تایلند میزبان شد. این تیم در آخرین مسابقه خود در مرحله مقدماتی این رقابت ها تیم عمان دو را شکست داد و به عنوان تیم دوم گروه خود راهی مرحله بعد شد و در مرحله بعد به مصاف چین رفت و دو بر صفر مغلوب و از دور رقابت ها حذف شد. تیم الف ایران اما نتایج بهتری کسب کرد و توانست تا فینال مسابقات و کسب کاپ قهرمانی پیش برود. این تیم در نخستین مسابقه خود در دور مقدماتی به مصاف عمان یک رفت و دو بر صفر مغلوب این تیم شد. «رئوفی» و «سالمی» در دومین مسابقه خود به مصاف تیم سنگاپور رفتند و دو بر صفر پیروز شدند تا نخستین برد خود در رقابت های قهرمانی آسیا را به دست آوردند و در سومین دیدار خود به مصاف یکی از مدعیان قهرمانی (استرالیا) رفتند و با شکست دو بر یک این تیم به عنوان تیم دوم گروه یک به مرحله بعدی صعود کردند. این تیم در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف قزاقستان یک رفت و دو بر یک به پیروزی رسید و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد اما در این مرحله با برخورد به چین علی رغم قرعه سخت، با اقتدار چینی ها را شکست دادند روانه نیمه نهایی شدند. تیم قدرتمند قطر در این مرحله حریف ایران شد اما باز هم ساحلی‌بازان ما در دیداری حساس و نفس‌گیر موفق شدند دو بر یک قطر را مغلوب کرده و راهی فینال شوند. ساحلی کاران اندونزی آخرین حریفانِ شاگردان «نایینی» بود؛ دیداری که با پیروزی مردان ایران و ایستادن روی سکوی نخست همراه شد تا دومین افتخار قهرمان شدن در آسیا برای این دو والیبالیست بااخلاق ثبت شود.

والیبال ساحلی ایران ۰ گلستان ۲ !

پیش از این، پنج سال پیش تیم ملی والیبال ساحلی ایران با ترکیب زوج خوشنام گلستانی و باتجربه خود «آق محمد سلاق» و «پرویز فرّخی» موفق به کسب مقام قهرمانی قاره آسیا شد و این بار نام دو گلستانی دیگر بر سکوی بلند این قاره درخشید تا بهترین عنوان تاریخ والیبال ساحلی ایران تا امروز به نام «گلستان» و ساحلی کاران جنگنده اش ثبت شود. این قهرمانی بعد از پنج سال حاصل تلاش «رحمان رئوفی»ِ باتجربه و «بهمن سالمی»ِ جوان بود، همانها که بعد از این همه سال فعالیت در این ورزش به عنوان ملّی پوش، از داشتن یک زمین ساحلی در شهرشان هم محروم مانده اند؛ ساحلی کاران گنبدی و کم توقعی که نتیجه ی سال ها کم توجهی مسئولان شهرشان را همچنان با پیمودن کیلومترها تا زمین ساحلی آق قلا، هر روز برای تنها دو ساعت تمرین، جبران می کنند! مدتهاست دیگر برای شان فرقی هم نمی کند صدایشان به گوش کسی برسد یا نرسد؛ آنان زندگی خود را با والیبال ساحلی گره زده اند و آنقدر غرق در لذّت های این ورزش اند که با کم و کاستی هایش هم کنار می آیند، هرچند این علاقه، چیزی از بار مسئولیتِ مسئولان امر کم نمی کند!

والیبال ساحلی ایران و انتظارها

«رئوفی» و «سالمی» که در کنار «آرش وکیلی» دیگر ساحلی باز گلستانی و عضو تیم ملی ب ایران، پیش از اعزام به مسابقات آسیایی چندین مرحله اردوی آماده‌سازی را پشت سر گذاشته و اسفندماه نیز در رقابت‌های تور جهانی والیبال ساحلی ۲۰۱۷ با حریفانی سرسخت از سرتاسر جهان دیدار کرده بودند با تدابیر «نائینی» وآمادگی و برنامه‌ریزی مناسب راهی تایلند شدند؛ مسابقاتی که بسیاری از اهالی والیبال و کارشناسان پیش‌بینی می کردند که بهترین زوج والیبال ساحلی ایران بتوانند عنوانی در خورِ توانمندی و تلاششان کسب کنند.ساحلی‌بازان حالا پس از بازگشت از تایلند، پس از چند روز استراحت، برای حضور شایسته در رقابت های تور کنفدراسیون آسیا که از ۱۳ تا ۱۶ اردیبهشت در دوحه قطر برگزار می شود، تمرینات خود را از سر خواهند گرفت، همان مسابقاتی که برای والیبال ساحلی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چهار تیم برتر این رقابت‌ها سهمیه مسابقات جهانی اتریش را تصاحب خواهند کرد. نمایش فوق العاده تیم الف ایران در آسیا و عبور از تیم های قدرتمندی چون قطر، چین و اندونزی و رسیدن به سکوی قهرمانی قاره، حالا انتظارها از این تیم و درمجموع والیبال ساحلی کشورمان را بیشتر از قبل کرده است؛ انتظارهایی که می طلبد تا دست اندرکاران این ورزش به اهداف بزرگ‌تری بیندیشند که از میان آن می‌توان به کسب سهمیه المپیک اشاره کرد.

 

منبع : نشریه گلشن مهر

خبرنگار رقیه مسلمی پور

مورخه : دوم اردیبهشت ۱۳۹۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید